Kracht Den Haag > Houd rekening met een langere wachttijd

Houd rekening met een langere wachttijd

Opnamestop? Nee hoor, we nemen iedereen in behandeling! Wel is de kop eraf; de eerste 10 weken zijn achter de rug. We hebben onze organisatie opgestart, veel collega’s aangenomen en gefocust op de wachtlijsten uit 2023. We hebben nu bij Kracht beter zicht op wat er speelt binnen het Jeugddomein in Den Haag en hoe hoog de wachtlijsten in 2023 al waren. Al met 200 collega’s werken we dagelijks hieraan om alle kinderen en gezinnen zo snel mogelijk op de juiste wijze te ondersteunen.

Gelukkig zijn we 1 januari goed gestart. Tocht kost het nog even tijd, want als nieuwe organisatie zoeken we nog steeds nieuwe collega’s. Er stonden al veel kinderen en jongeren op de wachtlijst in 2023. En er komen dagelijks nieuwe aanvragen binnen.

Extra hulp
De mensen die in 2023 al op de wachtlijst stonden, gaan voor! We werken hier hard aan. We schakelen zelfs extra collega’s bij om te helpen. Ook bij de telefoon. Met 250 telefoontjes en 170 aanmeldingen per week zijn we al goed op stoom. Alleen vragen we dus nog graag wat geduld.

Wachttijden telefoon
We zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 13.00 uur, tenzij bij spoed. De wachttijd aan de telefoon is nu gemiddeld 3 a 4 minuten

Wachttijden spoed
Als iets niet tot de volgende dag kan wachten? Kun je tot 17 uur terecht op: 088 2987707 (ook hier is de wachttijd 3 a 4 minuten). Daarbuiten en in het weekend, bel je het crisisinterventieteam Haaglanden van Jeugdbescherming West: 070 3450506. Of 112.

Wachttijden bij aanmelding jeugdhulp
Reële wachttijd na aanmelden is nu:

  • Je krijg het eerste (telefonisch) contact tussen de 4 tot 8 weken.
  • Je eerste hulpgesprek start dan 1 of 2 maanden erna.

We hopen op jouw begrip hiervoor.

Voor verwijzers
Wij zijn met onze partners in gesprek en maken afspraken over aanmeldingen en toegang.

Ons streven straks
Ons streven is straks om binnen 4 a 5 werkdagen een eerste (telefonisch) contact te krijgen op een aanmelding. En binnen een paar weken te starten met een eerste hulpgesprek bij ons.

Geen opnamestop
Er gaan geruchten dat we een opnamestop zouden hebben. Dat is niet waar: We hebben absoluut geen opnamestop! We nemen elke vraag in behandeling. We kijken bij spoed extra zorgvuldig of het snel opgepakt moet worden en gaan gelijk voor je aan de slag.

Ons doel: zo goed mogelijke zorg
Ons belangrijkste doel is om de zorg zo goed mogelijk voor jou door te laten gaan. Ondertussen zijn we aan het kijken hoe we zaken kunnen verbeteren, zoals kortere wachttijden, voorkomen van erger en kijken hoe we mensen op allerlei manieren kunnen helpen, zoals met trainingen en cursussen. We hebben niet voor niets vanuit de gemeente deze opdracht gekregen:

  • Kortere wachttijden.
  • Samenwerking en coördinatie van alle 190 zorgpartijen in Den Haag.
  • En voor jou: meer helderheid en 1 contactpersoon, 1 loket.

Kortom, we werken er samen aan om alle kinderen en gezinnen zo snel mogelijk op de juiste wijze te ondersteunen, want dat is wat we het allerliefste doen:

Elk kind verdient het om veilig, gezond en kansrijk op te groeien!

 Vragen of meer informatie