Kracht Den Haag > Kracht het 1e half jaar: trots gaan we door!

Kracht het 1e half jaar: trots gaan we door!

Wat vliegt de tijd! We zijn bijna een half jaar onderweg met onze missie om de jeugdzorg in Den Haag aan te pakken. Samen anders denken. Samen anders doen. Dat is nodig, want de problemen en uitdagingen in de jeugdzorg waren groot. Daarom moest het anders én dat kan.

Verandering kost tijd. Het veranderen van een heel systeem helemaal. Daarom hebben we ook een opdracht van acht jaar gekregen van gemeente Den Haag. En toch zitten we na een half jaar al volop in die gewenste verandering. We zijn trots op wat we al neergezet hebben, in deze relatief korte tijd. We gaan er de komende jaren voor! Om de jeugdzorg stukje voor stukje beter te maken voor de kinderen en de gezinnen.

Een aantal belangrijke ontwikkelingen in het eerste half jaar:

      1. Mensen weten ons goed te vinden.

Want we krijgen wekelijks:
– 600 mails
– 250 telefoontjes
– 170 nieuwe aanmeldingen

      2. Wachtlijsten van 2023
 We kregen heel veel kinderen en jongeren die in 2023 – of zelfs 2022 – al op de wachtlijst stonden. Dit waren er voor Kracht ruim 700. Soms stonden ze daar al een jaar of langer dus op. Het grootste deel van hen heeft nu hulp van Kracht. Hun behandeling is gestart.

      3. Wisseling van behandelaar met ‘warme overdracht’
Een deel van de kinderen en gezinnen die al specialistische hulp ontvangen, moeten wisselen van aanbieder per 1 juli. Meer op jeugdhulpdenhaag.nl. Hierbij zorgen we ervoor dat deze kinderen over gaan van zorg naar zorg en niet van zorg naar wachtlijst. Deze kinderen hebben dus voorrang op de nieuwe aanmeldingen. Voor 1 juli hebben we ruim 350 kinderen aan een hulpverlener binnen Kracht gekoppeld.

      4. Wachtlijsten 2024
De wachtlijsten zijn nog niet weg. Doordat de kinderen op de wachtlijst 2023 en 2022 en de kinderen die moeten wisselen van zorgaanbieder voorrang hebben, moeten kinderen en gezinnen die zich vanaf januari 2024 hebben aangemeld langer wachten. We werken er wel hard aan.

      Spoed?
In geval van spoed? Kijk bij contact of hulp bij crisis. Dan zijn we er voor je! Blijf vooral bellen als je écht hulp nodig hebt. Graag!

      5. Nieuw enthousiast team en verdieping
Kracht had als nieuwe organisatie, een enorme wervingsopgave. Nieuwe collega’s werven is nog steeds in volle gang maar we zijn er trots op dat er inmiddels al 225 mensen werken bij Kracht. Daarnaast organiseren we veel voor onze nieuwe collega’s: verdiepende leersessies, strategiesessies en we zijn gestart met een opleiding in positieve gezondheid. Zodat we de verandering écht gaan neerzetten in de jeugdzorg. Want onze collega’s zijn van onschatbare waarde voor ons en voor alle kinderen en jongeren in Den Haag!

      6. Top preventieteam & gratis -trainingen
Bijzonder trots zijn we op ons preventieteam dat al ruim 500 kinderen en gezinnen ondersteund heeft. Op de website staan nu al ruim 10 gratis groepstrainingen (die groeien naar ca. 50 trainingen) en bijna 70 online zelfhulplessen. Veel start vanaf september. Met deze trainingen kun je dus nu al gelijk aan de slag. Werken aan je herstel, samen met lotgenoten of zelf vanaf je luie bank of keukentafel. Ook als je nu op de wachtlijst staat. Kijk eens op de: Leren en ontwikkelen-pagina.

Kortom, we zijn druk bezig met het maken van de beweging, oftewel de verandering. Daarbij kijken we beter naar wat het kind en het gezin écht nodig hebben. We zijn te vinden in de wijk; in de leefomgeving van het kind. Zo zorgen we ervoor dat de kinderen die de hulp het hardst nodig hebben, deze ook daadwerkelijk krijgen. We zijn er nog niet, maar samen komen we er wel.

Samen zetten we grote stappen vooruit.
Bedankt collega’s en partners!

 

Samen anders denken. Samen anders doen.


Meer informatie

  • Bekijk onze trainingen en activiteiten, waarmee je direct aan de slag kunt.
  • Bekijk jeugdhulpdenhaag.nl als je meer wilt weten over de keuze van gemeente Den Haag om de jeugdzorg te veranderen, met meer over Kracht en rondomJou. En hoe het gaat als je zou moeten wisselen van behandelaar vanaf 1 juli.